banner

Nieuwe berichten

seo-land-2014

9 essentiële tips voor SEO in 2014


Met de vele veranderingen in de wereld van SEO in het afgelopen jaar is het voor de niet-SEO professional niet eenvoudig om bij te houden wat nog relevant is en wat niet.

Gelukkig heeft Google haar gouden standaard voor webmasters niet veranderd. Echter maakte hun vorige algoritme plaats voor ‘Hummingbird’. Google blijft van ons verlangen dat we de beste content aanleveren en zorg dragen voor de beste gebruikservaring.

Maar wat betekent dit in 2014? Welke factoren zijn nog relevant voor zowel bezoekers als zoekmachines?

1. Een goed bijgehouden Blog met relevante content.

Slechts een paar jaar geleden zagen bedrijven een blog nog niet als een manier om content te publiceren, hun merk te versterken, hun publiek te vergroten of als autoriteit gezien te worden binnen hun vakgebied. Nu is het noodzakelijk om een blog bij te houden.

Toen ik zelf ging testen, zag ik al een toename van gemiddeld 50% in het organisch search traffic
sinds het regelmatig publiceren van relevante content.

2. Integratie van Google Authorship

Google gebruikt Google Authorship om schrijvers van content te verifiëren, de content te beoordelen, en om de expertise van de individuele schrijver te beoordelen. De zogenaamde ‘Author rank’ is erop gebaseerd dat schrijvers van content worden gewaardeerd op wat ze in het verleden gepubliceerd hebben. Het is momenteel onbekend of Author rank bestaat, echter zal Google hier in de toekomst gebruik van gaan maken, als dat niet al het geval is.

Andere voordelen van Google Authorship integratie zijn ook interessant. Authorship Markup bijvoorbeeld, resulteert erin dat de Google+ profielfoto weergegeven wordt naast het zoekresultaat. Onderzoek heeft aangetoond dat dit de aandacht trekt en daarmee meer traffic genereert.

seo_marketing_2014

3. Geoptimaliseerde URL’s

We zien dat er nog steeds de voorkeur gegeven wordt aan statische, keyword-rijke URL’s, de verwachting is dat zo voorlopig zo blijft.

Tips voor URLs:

Onder 100 karakters in lengte
Woorden gescheiden door een streepje, danwel liggend streepje
URL’s moeten niet meer dan 3 subdirectories bevatten
Wanneer u wilt scoren op locatie gebonden keywords, verwerk deze dan in uw URL’s
E-commerce sites zouden productnummers of tracking codes aan het eind van de URL moeten toevoegen (en zeker nummers niet gebruiken ter vervanging van keywords)

4. De Title Tags

De title tag is altijd een van de meest kritieke ranking factoren geweest. Dat geldt ook voor 2014.
Uw title tag wordt waarschijnlijk klikbare tekst die verschijnt in zoekresultaten. En dat maakt de optimalisatie van title tags niet alleen belangrijk voor SEO; het is een ding om hoog te scoren in Google, maar wanneer de title tag niet aanspreekt, wordt er niet op geklikt.

Bij het kiezen van uw title tag, probeer dan uw keyword natuurlijk en strategisch in te voegen. Wat vaak goede resultaten oplevert is het gebruiken van uw bedrijfsnaam als onderdeel van de title tag van uw home pagina.
Voor interne pagina’s kunt u uw bedrijfsnaam beter aan het eind van de title tag zetten dan aan het begin. (branding)

Uw title tag is in het ideale geval minder dan 65 karakters lang, en als u lokale keywords gebruikt vergeet deze dan niet te verwerken.

5. De Heading Tags

Heading tags zijn nog steeds belangrijke factoren waarmee Google bepaalt waar uw content over gaat. Als uw al bedreven bent in het gebruik van goede koppen om de gebruikerservaring te verbeteren, bent u al een eind op weg. Dit zien zoekmachines namelijk ook graag.

Elke pagina heeft er 1 nodig (slechts 1) H1 tag. Uw H1 tag geeft het hoofd onderwerp aan van uw pagina en zou het eerste element op uw pagina moeten zijn. Feitelijk wordt uw H1 tag vaak automatisch uw title tag, afhankelijk van welk CMS u gebruik maakt en welke SEO plugins u daarbij geïnstalleerd heeft. Dit wordt over het algemeen als een best practice gezien.

Het opdelen van lange stukken content met relevante headers maakt dat lezers uw content snel kunnen scannen en helpt Google uw content beter te aggregeren.

Gebruik u keywords in uw header tags ()H2, H3, etc) , net zoals in uw H1 tag. Probeer dit op logische wijze te doen zonder te veel in herhaling te vallen om maar te hameren op een enkel keyword.

6. De Alt Image Tags

Uw image tags zijn nog steeds belangrijk voor SEO. Niet alleen versterken ze de relevantie van de tekst content op de pagina. Ze hebben ook een kans op ranking in Google Image Search. Alt image gas werden vooral gebruikt voor SEO, echter voor blinden en slechtzienden wordt dmv alt tags meer informatie gegeven.

Waar het ertoe doet, is het verstandig uw keyword te gebruiken in uw image alt tag. Als uw afbeeldingen niet passen bij uw keyword is het wellicht verstandig te kijken naar relevante afbeeldingen in plaats van de afbeeldingen ‘relevant’ te maken.

Zorg ervoor dat uw alt image tags beschrijvend zijn en geef lezers duidelijkheid over het onderwerp van de afbeelding.

7. Gebruik van Keywords in Content

Dit is een andere factor die voorlopig nog niet zal veranderen. Goed gebruik van keywords is een natuurlijk gevolg van goed copywriting, maar het kan nooit kwaad om de frequentie in het gebruik ervan nog even aan te stippen.

Het beste is uw keywords in uw content te verwerken. Variaties van keywords zijn tevens belangrijk.

8. Gepaste ‘diepte’ van content

Iedereen kan een blogpost van 500 woorden publiceren en dit optimaliseren voor een keyword of twee drie. Google houdt ook hier rekening mee.

Als uw website op het moment niet goed scoort en merendeels is opgebouwd uit korte generieke artikelen, is het misschien tijd om hier aandacht aan te schenken. Zorg dat uw content goed geschreven is, en houd daarbij gedachten dat blogposts minimaal zo’n 1000 woorden zouden moeten bevatten. Dit geldt in het bijzonder als u hoopt te scoren binnen Google In-depth Search (1500 woorden aanbevolen)

9. Focus op onderwerp.

Hoewel we hier de aanbevelingen voor SEO gefocust hebben op keywords, zien we een verschuiving naar targeting op basis van onderwerp. In plaats van dat we binnen een pagina focussen op 1 of twee specifieke keywords, spitsen we onze content toe op een bepaald onderwerp of thema.

Dit zou betekenen dat onze pagina’s geoptimaliseerd worden voor meerdere, gerelateerde keywords. Hoewel dit altijd een best practice geweest is in SEO-land, wordt dit nog wel eens genegeerd wanneer men focust op 1 of 2 specifieke keywords.

Het organiseren van content op basis van onderwerp is niet alleen goed voor SEO, maar tevens voor gebruikservaring. Het maakt uw content ook aantrekkelijker voor de gebruiker om te delen.

Conclusie

Sommige belangrijke SEO – elementen zij niet echt veranderd de laatste jaren, en andere wel. We zijn we ons steeds beter bewust van het belang van deze elementen. Het doel van Google blijft hetzelfde: het verschaffen van de meest waardevolle content aan de mensen die ernaar zoeken.

Publiceer regelmatig relevante content. Dat is fundering van organisch goed gevonden worden in de zoekmachines.

Recente Berichten

google-panda-4
»

Google Panda 4.0 – Wat u moet weten..

Google is uiteraard de meest gebruikte zoekmachine. Je zou kunnen ...

zoekmachine_duck-go
»

Apple voegt Duck Duck Go toe als zoekmachine

In 2011 zei een IT ingenieur tegen de Philadelphia Business Journal ...

linkedin-featured
»

7 Linkedin Marketing Statistieken: Wanneer posten, Wat post ik en Wat kan er beter

Met een blik op een grafiek van de snelst groeiende sociale netwerken ...

webwinkel_seo
»

SEO: 5 Manieren om uw Webwinkel Content te Optimaliseren

‘Onsite SEO’ is nog steeds een van de meest belangrijke ...

online-strategie
»

Waarom u een online strategie nodig heeft..

Heeft u geen idee wat u moet met uw bedrijf op digitaal gebied? U ...

tijden_voor_social_media
»

De beste tijden om op Social Media te posten

Het is bij sociale media van groot belang op het tijdstip te letten ...

social_media_tips
»

Social Media tips voor meer volgers

Social Media Tips voor meer volgers Als u het meeste uit uw social ...

twitter-hard
»

Twitter lanceert interactieve gids voor MKB

Twitter lanceerde vorige week een interactieve gids om kleine ...

seo-land-2014
»

9 essentiële tips voor SEO in 2014

Met de vele veranderingen in de wereld van SEO in het afgelopen jaar ...