Social Media tips voor meer volgers
Social Media Tips voor meer volgers
Als u het meeste uit uw social media campagne wilt halen is het even zo belangrijk om te weten wat wel te doen als wat absoluut niet te doen. Om u daarbij te helpen staat hieronder alvast een lijstje van best practices voor beide categorieën:
Voorkom de volgende 4 zaken
- Gebruik social media niet als megafoon dingen in het wilde weg rond te schreeuwen. Dit omdat de meerderheid van de gebruikers van Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ en Linkedin willen interactie met anderen. Zorg dus dat u actief meedoet in conversaties op deze media.
- De tweede fout is dat u uw werknemers ervan weerhoudt social media te gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen. Wanneer u zich met uw bedrijf op social media begeeft, en er komen vragen danwel klachten uw kant uit, zorg er dan voor dat uw werknemers daarop ook actie kunnen ondernemen. Blijven mensen met vragen zitten, dan worden dat klachten. En wanneer er niet gereageerd wordt op deze vragen of klachten komt uw organisatie op internet slecht te boek te staan.
- Gebruik niet constant #hashtags. Hoewel vele bedrijven hashtags gebruiken omdat het modern staat of dat het meer opvalt, ziet het er vaak een beetje stom uit wanneer deze teveel gebruikt worden. Voor Twitter is het echter goed om te kijken welke keywords van belang zijn als onderwerp. Slechts deze zou je een #hashtag mee moeten geven.
- Beloof niet teveel. Hoewel het belangrijk is om content te delen, is het nog veel belangrijker dat de content inhoudelijk goed en relevant is. Anders zijn uw volgers snel klaar met het klikken op uw links.
Maak prioriteit van de de volgende 4 Social Media strategieën
- Gebruik een URL shortener. Niet alleen zorgt een lange URL ervoor dat er nauwelijks nog iets in een Tweet past, ook is het dan niet mogelijk de link te tracken. Bij een URL shortener is het mogelijk de prestatie van het doorklikken te zien.
- Maak slim gebruik van afbeeldingen. Het is duidelijk dat platformen zoals Pinterest en Instagram gebaseerd zijn op afbeeldingen. Echter door slim gebruik op de overige sociale netwerken zal wat u deelt meer aandacht krijgen.
- Geef uw creativiteit de vrije hand en experimenteer er gerust op los. Hoewel de meeste bedrijven een beetje bang zijn om verschillende dingen te proberen op social media, kan het in werkelijkheid zomaar wat extra aandacht opleveren. Zolang uw acties op sociale media niet aanstootgevend zijn of anderszins als hinderlijk worden beschouwd. Niet alles zal werken maar hetgeen wel werkt zal op een gegeven moment de effectiviteit vergroten.
- Maak gebruik van Tools voor social media zoals Buffer of SproutSocial en houd de trends in social media land goed in de gaten. Het voorgaande helpt u efficient om te gaan met tijd die u kwijt bent aan social media en wellicht komt u nog op ideeen die tot interessante mogelijkheden kunnen leiden.
Heeft uw organisatie baat bij een betere social media marketing strategie? Qoorts maakt graag een afspraak met u om te kijken waar we u nog mee van dienst kunnen zijn.