7 Linkedin Marketing Statistieken: Wanneer posten, Wat post ik en Wat kan er beter
Met een blik op een grafiek van de snelst groeiende sociale netwerken wordt duidelijk wat u waarschijnlijk al weet (Instagram groeit als kool) en wat misschien een beetje een verrassing is: Linkedin is het op twee na snelst groeiende sociale netwerk.
Door updates te posten en door te delen op Linkedin kunt u veel traffic richting uw website genereren. Linkedin wordt hierin ook belangrijker door de groeiende populariteit van Linkedin.
De vraag is dus: Hoe kunnen we het meeste voordeel halen uit deze groeiende interesse in Linkedin? Hoewel het netwerk niet tot in hetzelfde detail geanalyseerd is als Facebook en Twitter bestaan er wel degelijk statistieken die u kunnen helpen bij uw Linkedin marketing wat leidt tot meer volgers.
Linkedin stuurt bijna 4 keer zoveel mensen naar uw website dan Twitter en Facebook
1. Linkedin stuurt bijna 4 keer zoveel mensen naar uw website dan Twitter en Facebook
Twitter en Facebook mogen dan heer en meester zijn op het gebied van het delen van verhalen, blogposts en visuele media, echter wat betreft direct verkeer richting uw website is Linkedin verreweg nummer 1.
Recentelijk werd een rapport gepubliceerd gebaseerd op een twee jaar durend onderzoek onder 60 corporate websites met in totaal 2 miljoen maandelijkse bezoeken. Het traffic vanuit Linkedin, met bijna twee derde van het sociale traffic naar de corporate websites, was vier keer zo hoog als het traffic van Facebook (tweede plek).
- Linkedin: 64% van sociale traffic naar corporate website
- Facebook: 17%
- Twitter: 14%
What dit betekent:
Allerlei verschillende soorten leads kunnen komen van verschillende sociale netwerken, het kan dus erg interessant zijn op de hoogte te zijn van deze statistieken. Linkedin traffic gaat waarschijnlijk eerder direct naar uw website dan richting een andere pagina zoals een blog bericht of een bron pagina. Met dit in uw achterhoofd, kunt u uw Linkedin-profiel optimaliseren met consistente berichtgeving die ervoor zorgt dat de bezoeker van uw Linkedin-profiel of -pagina doorklikt naar de website van uw organisatie.
Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe Adobe omgaat met berichtgeving omtrent hun ‘Creative Cloud’ op hun Linkedin-profiel (eerste afbeelding)
2. De meeste vraag is er naar nieuws uit de branch
Volgens cijfers van Linkedin zijn 6 van de 10 Linkedin gebruikers geïnteresseerd in nieuws uit hun industrie. Nieuws of inzichten in het algemeen, zijn populair onder Linkedin-gebruikers. Op de tweede plaats na nieuws uit de branch staat nieuws van uw organisatie. 53% van de ondervraagden gaf dit aan als interessant. Nieuwe producten en diensten staan op de derde plaats wat betreft populaire content (43% gaf dit aan deze updates te waarderen)
Wat dit betekent:
Deel uw expertise. Wees behulpzaam en transparant wanneer u deelt op Linkedin, dan zult u het grootste deel van uw publiek aanspreken. Nieuws uit uw branch en omtrent uw organisatie zou het grootste deel van wat u deelt moeten zijn, en over de gehele linie moet hetgeen u deelt voldoende relevant zijn en uw volgers tot actie verleiden. Zoals Linkedin adviseert:
Uw volgers zijn actief op Linkedin omdat zij meer productieve en succesvolle professionals willen zijn. Informatieve, bruikbare status updates en berichten zorgen voor de meeste betrokkenheid omdat dit de informatie is die gebruikers verwachten van de de bedrijven die ze volgen op Linkedin.
3. Vermijd de avond, de namiddag en de weekenden
Als u het grootste aantal gebruikers wilt bereiken met uw content, is het logisch dat u deze publiceert op het moment dat uw volgers online zijn. Volgens Linkedin is dat ‘s ochtends en ‘s middags, van maandag tot en met vrijdag. Kantoortijden in het algemeen hebben het grootste maximum bereik, dus u hoeft u niet vast te pinnen op bepaalde tijden. Onderzoek welke tijden het beste voor u werken.
Wat dit betekent:
Zorg ervoor dat uw planning voor het posten van berichten synchroon loopt met het ritme van uw publiek op Linkedin. Als u uw content ‘s avonds samenstelt kunt u Buffer gebruiken om uw berichten in te plannen voor publicatie op de volgende dag op een tijdstip van uw keuze.
4. Post tenminste 20 keer per maand
Als u eenmaal weet wanneer u moet publiceren, is de volgende grote vraag hoe vaak u moet publiceren. Volgens Linkedin bereikt u met 20 berichten per maand zo’n 60% van uw publiek.
Meer berichten leiden natuurlijk tot een groter bereik, echter op een gegeven moment groeit dit bereik niet meer. Een bepaald percentage van uw publiek zult u simpelweg nooit bereiken – bijvoorbeeld omdat zij nooit inloggen – dus u moet zich richten op degenen die inloggen en scrollen door hun bovenste berichten. 20 berichten per maand brengen u onder de aandacht van 60% van uw publiek (gemiddeld genomen), met daarboven geen garantie.
Natuurlijk hebben sommigen meer tijd,middelen en content om vaker dan 20 keer per maand te posten. De best-in-class marketeers posten zo’n 3 a 4 keer per dag, wat neer zou komen op 80 berichten per maand.
Uiteindelijk kunt u het beste volgende richtlijn volgen:
Post zoveel status updates als uw content toestaat.
Wat dit betekent:
Begin met 20 berichten per maand met kwalitatief goede content en probeer op te schalen als u ziet dat een vollere planning voordelig uitpakt. Zoals blijkt past een aantal van 20 berichten per maand goed bij de aanbevolen tijd om te posten. Als u een keer per dag publiceert voor vier weken lang en het weekend overslaat, komt u uit op 20 updates per maand.
5. Een enkele status update bereikt 20 procent van uw volgers
Als u wilt weten wie uw posts zullen zien, bedenk dan: U bereikt door de bank genomen 20 procent van uw volgers met een enkele status update.
Wat dit betekent:
Klinkt 20 procent als veel? Het hangt natuurlijk af van het aantal volgers hoe groot de impact van 20% bereik zal zijn. Hoe dan ook, u wilt uiteraard en bereik groter dan 1/5, daarom is zo nu en dan posten zo van belang.
6. Laat uw medewerkers u helpen (zij zijn betrokken)
Zorg voor ‘engagement’ op uw profiel met interessante updates, en uw medewerkers kunnen van belang zijn voor het creëren ervan.
De kans is 70% groter dat een medewerker klikt, deelt of een reactie geeft op een update dan een andere Linkedin-gebruiker.
Wat dit betekent:
Werkgevers kunnen hiermee hun voordeel doen door het voor medewerkers eenvoudiger te maken iets met de geposte content te doen. Stuur notificaties en links telkens als u wat post of wanneer u belangrijke updates plaatst. Het vragen om deze ‘betrokkenheid’ is vaak het enige dat nodig is om uw collega’s u hierbij te laten helpen.
7. Leer van uw ‘engagement’ percentage en optimaliseer.
Uit alle statistieken die tot dusver besproken zijn valt goed advies af te leiden omtrent effectieve marketing op Linkedin. Nu wat persoonlijk advies: Leer van de percentages in uw Linkedin Analytics, een functie waar alle beheerders van een bedrijfs-pagina toegang tot hebben. Wanneer u als beheerder bent ingelogd vind u ‘analytics’ door te klikken op het dropdown menu onder de blauwe ‘Edit’ knop rechtsboven aan uw bedrijfs-pagina.
Op de hoofdpagina van analytics kunt u algemene informatie zien over de bezoekers van uw pagina, inclusief handige demografische informatie over de locatie van uw bezoekers (handig om vast te stellen op welke tijdszones u het beste uw updates kunt afstemmen), leeftijd, branch, en zelfs hoevaak uw pagina bezocht is door uw medewerkers.
Wilt u uitgebreidere statistieken, dan klikt u op de analytics link bovenaan de pagina. U ziet nu de complete statistieken van de updates die u deelt.
Het engagement percentage geeft het totale aantal aan interacties, kliks, en volgers van elke update die u plaatst. Met andere woorden, het engagement percentage vertelt u hoeveel mensen van degenen die uw update gezien hebben, dermate betrokken waren om tot actie over te gaan.
What dit betekent:
Deze cijfers ten aanzien van betrokkenheid laten u zien waar u kunt verbeteren en groeien in de wijze waarop u updates en berichten plaatst op uw Linkedin profiel en bedrijfspagina.
Tijdens het analyseren van uw statistieken, let dan op het onderwerp van de geplaatste content, wie de doelgroep was, en de dag van de week en tijd van de dag dat u wat plaatste. Dit kan interessante informatie zijn bij optimalisatie van volgende updates of berichten.
Hoe kunnen deze statistieken van invloed zijn op de wijze waarop u Linkedin gebruikt? Welke van bovengenoemde statistieken herkent u uit eigen ervaring? Wat heeft voor u gewerkt? Ik hoor het graag van u.